
INDEX ON CENSORSHIPVI991 

z
 

OPINION I 
When silence is no answer 
Lesley Henderson, David Miller, Jacqueline Reilly 

'Northern Ireland has provided the means 
by which the professional broadcasters 
have steadily been brought to the 
government's heel', according to Rex 
Cathcart, historian of the BBC in 
Northern Ireland. 

The British ban on broadcasting the 
sound of interviews with 11 Irish 
organisations and their supporters was 
introduced by the Home Secretary on 19 
October 1988. Its unprecedented peacetime 
restrictions have further limited British 
media coverage of one of the most 
sensitive issues for successive governments. 

The ban prohibits the broadcasting of 
any words spoken by a person who 
'represents or purports to represent' or 
whose words 'support or solicit or invite. 
support' for a listed organisation. 
Journalists' reactions were tentative and 
confused. Guidelines were hurriedly drawn 
up and then revised foUowing a letter from 
the Home Office which indicated that 
reported speech fell outside the 
prohibition: it was acceptable for a 
journalist to quote a listed organisation or 
a speaker supporting a listed organisation. 
A further confusion was whether a 
member of a listed organisation could be 
held to represent that organisation 24 
hotml a day. The Home Office argued that 
this was too narrow an interpretation, 
saying that, 'a member ofan organisation 
cannot be held to represent that organisation 
in all his [sic] daily activities'. 

The BBC made use of this definition for 
the first time on 16 February 1989 when it 
interviewed Gerry Adams about jobs in 
West Belfast. Thirty seconds of sound on 
fUm was broadcast in Northern Ireland, 
with Adams speaking as MP for West 
Belfast rather than Si"" Fein MP for West 
Belfast. The Home Office showed it was 
keeping an eye on things when it 
telephoned the BBC in London for an 
explanation. 

The technicalities of 'representing' an 
organisation have meant some comments 
being unexpectedly allowed and others, 
ludicrously, disallowed. The Media Show 
broadcast comments from Sinn Fein 

This article is an extract from Q new study, 
Speak No Evil: the British Broadcasting 
Ban, the Media, and the Conflict in 
Ireland, by researchersfrom the Glasgow 
University Media Group. The study can be 
ordered/or £10from Glasgow University 
Media Group, The University, Glasgow 
GL/2 aLF, Scotland. 

councillor Jim McAllister speaking, in his 
capacity as an actor, about his role in Ken 
Loach's film Hidden Aaenda. In lhe film, 
McAllister plays the part of ... a Sinn Fein 
councillor. Meanwhile, Peter Taylor's 
Inside Story showed a prison officer 
negotiating with the officer commanding 
IRA prisoners in the high-security H­
Blocks of the Maze prison. Because the 
ole appeared as a representative of the 
IRA, he was subtitled and an actor's voice 
related the negotiations, which were about 
the size of sausage rolls served in prison. 

In the year after the ban, Sinn Fein 
appearances on network news dropped 
dramatically by 63%. In the year before 
the ban there were a total of 17 formal 
interviews with Sinn Fein on BBC network 
news out of a total of 633 interviews on 
Nonhem Ireland as a whole. By contrast, 
MPs and ministers from the Conservative 
Party were interviewed a total of 121 
times. This figure includes 50 interviews 
with Tom King, then Northern Ireland 
Secretary, who was interviewed more than 
anyone else in the period. In the same 
year, there were 93 additional occasions on 
network news when Sinn Fein 
representatives were heard on fLim. Over 
three quarters of these were in items 
dealing with violence, as in new 
commentaries which deplored the killings 
in Enniskillen. There were only six 
appearances by Sinn rein in items which 
dealt with their political policies. In one of 
these, Gerry Adams commented on 
developments in Anglo-Irish relations: 'I 
think the Republican position has been 
vindicated by the ... events of the last 
few weeks' (BBC2 'Newsnight' 17.2.88). 

In the year after the ban, Sinn Fein 
appearances on network news dropped. 
When they did occur. interviews with Sinn 
Fein were shorter and less informative than 
those prior to the ban. BBC executives 
have acknowledged this point in private. 
The confidential minutes of the BBC's 
Editorial Policy Meeting (EPM) record 
this. John Conway, the former head of 
News and Current Affairs Northern 
Ireland, admitted that when Sinn Fein 
councillor Francis McNally was 
interviewed as the brother of a murder 
victim, the interview had said 'much less 
than it would have prior to the ban'. (EPM 
29.11.88.) 

While news bulletins from South Africa 
have regularly been prefaced by a 'health 
warning' alerting the viewer that the news 
report has been affected by government 

censorship, 'health warnings' on Ireland 
have only been used when Sinn Fein have 
been interviewed and they have been 
woven into the text rather than prefacing 
the report as a whole. The BBC minutes 
show that senior BBC executives have 
explicitly ruled out blanket warnings 
because 'it could sound propagandist' and 
'it was important to avoid frivolous or 
point scoring references'. (EPM 15.11.88.) 
The intricacies of health warnings again 
occupied the meeting after BBC Northern 
Ireland subtitled an interview with Sinn 
Fein's Danny Monison in January 1989. 
The BBC then banned subtitles on its new 
programmes because, in the words of one 
senior executive, 'it looked so dramatic. It 
looked like we were seeking to make a 
point'. 

A key indicator of the definition of 
'soliciting or inviting support' in practice is 
the number of people who are not 
members of Sinn rein but who have had 
their views cut and subtitled or have 
simply been stopped from appearing. 
There is now a long list of people who are 
not members of listed organisations whose 
views have fallen victim to cautious 
broadcasters. They include Brighton 
Labour councillor Richard Stanton, US 
author Margie Bernard, Bernadette 
McAliskeyand Errol Smalley, uncle of one 
of the Guildford Fouu. 

By the same token, a Olannel Four film 
Trouble the Calm had a passage excised 
and subtitled. A caption stated that: 
'Under government broadcasting 
restrictions, in force since October 1988, 
this woman cannot explain her husband's 
beliefs and motivations which led to his 
imprisonment: (g.5.89.) If explanations of 
motivations and beliefs are considered to 
'invite support' for a listed organisation, 
then it becomes impossible for television 
or radio to account for the continued 
existence of groups like the IRA and UDA 
as well as to explain why over 80,000 
people in Northern Ireland continue to 
vote for Sinn Fein. 

What is at stake in the battle over the 
ban is the official view of the 'Troubles' 
which seeks to portray its enemies in 
Ireland as 'terrorists', criminals and 
gangsters, lacking in any political 
motivation. Successive governments have 
tried to limit, preferably to eliminate, any 
hearing for opposition to their policies in 
Ireland. Mrs Thatcher posed a simple 
choice for journalists: 'Either one is on the 
side ofjustice in these matters or one is on 

2 



INO£X ON CENSORSHIP 2/1991 

the side of tt"orism.· 
This view explains why it is not only 

current events or just Irish Republicans 
who are excluded from television. It has 
=ently been reponed that the late Sean 
Macbride, IRA leader in the 19305, 
winner of the Nobel and Lenin Peace 
Prizes and founder of Amnesty 
International, is to be cut from a school's 
history programme. Broadcasting 
sensitivities also extend to the discussion of 
the British presence in heland, in fictional 
programmes, in the future. There is 
speculation that an edition of the popular 
science fiction series S,ar Trek could be 
axed because it includes a reference to a 
British withdrawal from Ireland in the next 
century. 

There is a long history of broadcasters 
agreeing with the official definition of the 
conflict in Ireland and it is clear that this 
view is still strong. When the ban was 
introduced, David Nicholas, editor of ITN, 
objected to it on the grounds that ITN 
interviews with Sinn Fein were conducted 
'responsibly, because we all understand 
what these extremist organisations stand 
for is abhorrent to many people. British 
public opinion has never been more 
resolute than it is now, in my opinion, in 
defeating terrorism and that owes a lot to 
the full and frank reporting that we've 
been able to conduct on Nonhern Ireland 
over 19 years.' (ITN 2200 19 October 
1988.) 

His comment assumes that news is 
about portraying the perceived feelings of 
the 'nation', rather than reporting events. 

The close coincidence of the views of 
broadcasters and the state on 'terrorism' 
shows that coverage of Sinn Fein has Dot 
allowed them an easy platform. On the 
contrary, much coverage has been directed 
at discrediting the pany as pan of the 
campaign to defeat ·terrorism'. One of the 
broadcasters' objections to the ban has 
been that they no longer have control over 
their pan of the battle. 

The ban succeeded in silencing some ­
voices on Ireland with which the 
government disagrees. These voices are 
marginalised both by government pressure 
and a broadcasting establishment which 
largely concurs with the government 
definition of the Troubles as a struggle 
between 'justice' and ·terrorism'. The 
broadcasting ban is one more weapon in 
that struggle. The prospect of broadcasters 
offering an informed account of the crisis 
in Ireland has become even more remote. • 

~ 
Victims of the European revolutions 
Rajko Djuric 
The increasingly difficult situation of the 
Rom and Sinti (gypsy) communities in 
numerous countries of the world, but in 
particular in Eastern Europe, is one of the 
most disturbing side effects to have 
emerged in the wake of the revolutions 
that swept through these countries only a 
year ago. After successive waves of 
persecution, followed by the holocaust of 
World War II, which caused the death of 
more than half a million Rom and Sinti 
men, women and children, and the total 
absence of human rights during the 
Communist dictatorships, approximately 
15 million Roms and Sintis are now the 
object of the most blatant racial 
discrimination. 

These people do not benefit from the 
protection of their collective liberties in 
any country, and despite repeated appeals 
by the Romani Union, the organisation of 
the World Romani (Gypsy) Congress, to 
the United Nations, the European Council 
and the Commission of the European 
Community, no action has so far been 
taken to secure their most basic rights. In 
the opinion of the Romani Union, funher 
postponement of the defence and 
protection of the Roms and Sintis could 
have serious consequences for its people. 

The dangers they presently face in Eastern 
Europe are numerous. In Romania, where 
about three miUion Roms live, they are 
subjected to indescribable social misery~ 

they are also the target of physical violence 
and are terrorised by Romanian nationalist 
groups. Two Rom villages were recently 
burned down in the communes of Cosa 
Voda and Cogalnicean. 

Many incidents, sporadically reponed in 
the Yugoslav press, demonstrate the 
judicial, social, political and physical 
insecurity experienced by the Roms in 
Yugoslavia. Similar occurrences, ranging 
from racist propaganda and racial 
discrimination to physical attacks and 
terror, have taken place in Bulgaria, 
Hungary, Poland, Czechoslovakia and 
other countries in Eastern Europe. Their 
situation in Albania is unknown. 

The increasingly critical position of 
minorities within these countries, amongst 
which the Roms and the Sintis have always 
been the least protected, is aggravated by 
the rising tide of extreme nationalism and 
the threat of civil war. It is provoking the 
emigration of a growing number of Roms 

Dr Rajko Djuric is president ofthe Romani 
Union. He lives in Belgrade. 

and Sintis from Eastern to Western 
Europe in search of employment and a 
more secure environment. 

Given this situation, the Romani Union 
has again launched an urgent appeal to 
international and European bodies to 
convene a conference to discuss the fate of 
its people throughout Europe. Given that 
the Council of Europe and the European 
Commission have already passed 
resolutions compatible with its aims, the 
Romani Union is pressing them to go 
funher and translate their resolutions into 
a concrete programme of action. Stressing 
the gravity of the problem, the Union 
argues the need for an organisation 
comprising representatives of the 
European Community, the Romani Union 
and other specialists who can create a 
programme and secure Community 
funding for its implementation. 
Representatives of the Romani Union have 
already secured approval for their project 
from the German government through its 
representative in the Council of Europe; 
promises of support have also come from 
the German and Swiss embassies. 

One area which any programme should 
tackle without delay is the teaching of 
their mother tongue to Rom and Sinti 

.children. The Romani Union has started to 
standardise the language, making it easier 
to teach. Literacy in their own language 
will, in the long tenn, provide a more solid 
base for the integration of Rom and Sinti 
children. 

Founded in 1971, the year of its first 
congress in London. the Romani Union 
has, so far. no permanent headquarters 
nor funding. 

At a lime when the problems of the 
Roms and the Sintis are most severe, this 
remains a severe handicap to their work. If 
the reduction of rising national and ethnic 
conflicts in Europe, especially Eastern 
Europe, is to be achieved without the 
tragic consequences of delay. financial as 
weU as moral and political support for the 
Romani Union, as for its people, is a 
matter of urgency.• 

Translated by Moris Farhi 

3 


